Śledzie idealne w czasie postu

Śledź gości na naszych stołach od wielu pokoleń, zarówno na co dzień, jak i od święta. Jest chętnie wybierany nie tylko ze względu na smak, ale również dlatego, że zawiera wiele wartości odżywczych.

Śledzie prześcigają inne gatunki pod względem zawartości cennych dla zdrowia składników: tłuszczy, kwasów omega oraz witaminy D. Są rybą wszechstronną, tanią, dostępną i tradycyjnie jadaną w czasie postu.

Wielki post rozpoczął się 26 lutego w środę popielcową. Zwyczajowo trwa czterdzieści dni. Kończy się w Wielki Czwartek, ale w Wielki Piątek i Wielką Sobotę zwyczajowo obchodzony jest post paschalny.

W czasie Wielkiego Postu katolików dwukrotnie obowiązuje post ścisły (jakościowy od pokarmów mięsnych i ilościowy – ograniczający spożywanie pokarmów do trzech posiłków) – w Popielec i w Wielki Piątek.

Śledzie nieuchronnie od wielu pokoleń kojarzą nam się z postem. Spora ilość postów w naszej kulturze sprawiła, że jesteśmy śledziowym rajem i powinniśmy się szczycić znakomitymi przekąskami, potrawami, sałatkami, zapiekankami, w których głównym bohaterem jest właśnie śledź.

  

A oto mój kolejny przepis na śledzia:

Śledź czosnkowy

Składniki:

4 solone tłuste śledzie,

250 ml jogurtu,

8 ząbków czosnku,

10 kaparów,

2 cytryny,

zielony marynowany pieprz,

zielona pietruszka.

Filety śledzia bałtyckiego w solance.

Wykonanie:

Śledzie dobrze wymoczyć. Najlepiej przez cała noc.

Pokroić w kawałki, skropić sokiem z 1 cytryny. Czosnek przecisnąć przez praskę. Kapary i czarny pieprz pokroić na kawałki.  Z jogurtu, czosnku, kaparów i zielonego pieprzu zrobić sos. Śledzie przełożyć do miseczki, posypać drobno posiekaną pietruszką i ozdobić plastrami cytryny.

Spodobał ci się ten wpis? Podziel się nim ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *